Prodavači snů - otázky pro herce a postavy - díl 1. Martin Weiss alias Motl Mendl a Nate Dersovitz

 

Martin Weiss hraje postavy hned dvě. V Hollywoodu čtyřicátých let je to mladý herec Nate Dersovitz.


Otázky pro herce

1. Co sis pomyslel, když jsi se poprvé dozvěděl o tom že budeme dělat hru ze židovského prostředí? A je ti tohle prostředí něčím blízké nebo je to jen další divadelní práce?
Určitě něco o předkožce… Ne, popravdě už si na začátek zkoušení ani nevzpomínám. Ale volba prostředí mě potěšila. Židovská kultura je v mnoha ohledech fascinující a klezmer patří k mým oblíbeným hudebním žánrům. Bylo skvělé, že jsme si díky zasazení děje Prodavačů snů mohli trochu rozšířit obzory a alespoň trochu přičichnout k židovské mystice a tradicím.

2. Máš rád filmy?
Mám, hlavně ty, které mají dobrý příběh. Příběh a schopnost předat emoci podle mě dělá dobrý film. Ale pokud je to čirou náhodou velkofilm, ve kterém létají vzduchem letadlové lodě a lámou se kontinenty, také nepřepínám…

3. Zkoušelo se od roku 2020 (sice s přestávkami kvůli covidu) - nebylo to dlouhé?
Nemám ten dojem. Myslím, že jako regulérní zkoušení vnímám až tu intenzivnější část v posledních měsících, kdy už nás víceméně nebrzdila žádná omezení. Ale to, že to nebylo úplně snadné zkoušení, to uznávám. Na druhou stranu, mám rád, když se vracím ze zkoušky unavený s pocitem, že jsme udělali kus práce a někam pokročili.

4. Co bys řekla o své postavě?
Motl je nadšenec, nervák, trochu floutek. Podobně jako spousta úspěšných filmařů klade film na první místo a podobně jako oni si je jistý, že ví nejlíp, jak na to. Mám pro něj pochopení – především proto, že je to ještě ucho – ale že by mi byl vyloženě sympatický… Mezilidským vztahům určitě přikládám větší důležitost než on.

5. Existuje jiná postava, kterou bys chtěl/la v téhle hře hrát?
Gerschona. Anebo Ezecha, protože má už v Haliči na přelomu 19. a 20. století vlastní vůz. Ale, jestli nemusím vybírat, tak bych zůstal u Motla.

6. Pocit z premiéry – jedním slovem?
Sukces.

7. Pozvěte diváky na další představení – krátce.
Prodavači snů, to je velký příběh, kde nechybí láska, pejzy, filmové šoty, humor, smutek a dokonce ani tanec. Měl jsem obavu z delší stopáže, ale premiérové publikum si k mé radosti nestěžovalo. 

 

Otázky pro postavu

1. Jak se jmenujete?
Motl Mendl. Jsem filmař a novinář.

2. Co na vás říkají místní?
Tady těch lidí se vůbec neptejte, nikdo z nich odsud nevytáhl paty, tak jak můžou něco hodnotit. Ale zeptejte se ve městě, tam mě budou brzy znát všichni.

3. Povězte nám něco o sobě.
Jsem novinář, pracuju ve městě a v rodné vesnici jsem spíš omylem. Jen si tu sbalím pár věcí a už mě tady nikdo neuvidí. Přece se tady nezakopu, když jsem teď objevil, že můžu natáčet filmy!

4.Jaký byl příchod do Ameriky?
Líbila se mi socha Svobody. To, že jsem neměl v New Yorku kde a za co žít, to už se mi líbilo míň. Ale měl jsem štěstí, dostal jsem se k Edisonovi. V roce 1901, kdy jsem přišel do Ameriky, zrovna otevíral nové studio. A zapůsobily na něj triky, které jsem se naučil dělat ještě doma. Akorát jsem mu musel podepsat, že je vynalezl on.

6. Kdo vás ve vsi nejvíc štve.
Jákob. Málokdo mě dokáže tolik nakrknout. Je ale pravda, že má peníze a na film celkem oko. Nikdy bych mu to ale nepřiznal a navíc, nic to nemění na tom, že si od něj nenechám mluvit do práce. Já vím, jak mají moje filmy vypadat. Ať si hledí svého a sleduje, kam se mu dere míza…

7. Kdo je vám tu nejbližší?
Anna, moje asistentka. Ale nerad bych to tady nějak rozmazával. Pracujeme spolu na filmech, takže spolu trávíme dost času.

V židovské vesnici hraje Motla Mendla z Haliče přelomu 19. a 20. století.


Otázky pro postavu II.

1. Jak se jmenujete?
Nate Dershowitz

2. Co říkáte na pana režiséra Morice Montgomeryho?
Pan Montgomery je legenda. Ostatně to jsou v tomhle studiu skoro všichni. Určitě se tady hodně naučím. Třeba pan Chuck vypadá, že to umí s ženskýma…

3. Povězte nám něco o sobě.
Jsem z Brooklynu, mám rád filmy a ledovou tříšť a za sebou mám herecký kurzy u Lee Strassberga. A taky pár dobrejch rolí, třeba tu hlavní v Člověk musí jíst.

7. Kdo je vám tu nejbližší?
Sarah vypadá sympaticky. Tak snad to nebude třetí manželka pana Zelenyho.

Děkuji za rozhovor. A vy drazí diváci a čtenáři těšte se na zítřek, 
kdy se seznámíte s další postavou našeho příběhu. Která to bude. To je záhada i pro mě. Záleží kdo odpoví na otázky jako další. 
A určitě to bude stát za to.
Choďte do Divadýlka a čte te náš blog a ve čtvrtek na viděnou.
-mat-

Komentáře