dokotor Dorn (Petr Matoušek)


Doktor Dorn má blízko k ženám. Nedivte se - jediný porodník v kraji...

Ten plán udělat Čechova ve mě klíčil už dlouho. Jeho texty mi přijdou velmi vtipné. Kruté, ale vtipné. A vždycky jsem si říkal, že až mi bude padesát, a budu si trochu věřit, že ho dám - zkusím zrežírovat Čechova. Tak padesát už mi bylo, věřím si s rezervou, ale zkusím to. On Anton Pavlovič (my si tak říkáme) nemá ve svých hrách vlastně žádný pořádný děj, tak si tam musíte vymýšlet ještě jeden, dva plány. Tentokrát jsem to chtěl bez zásadních změn v textu - jako to bylo například u Vávry. Tedy pravda je, že u Racka jsem si taky trochu pomáhal - tu jsem něco škrtnul, tu jsem maličko dopsal, ale vždycky jsem se snažil dělat to v intencích postav a původní předlohy.
Zkoušky jsem od počátku vnímal jako hru s herci a textem. Měl jsem představu jak by měl výsledek vypadat, a hledal jsem jinou situaci než na první dobrou nabízí hra. Vymyslel jsem základní příběhy pro postavy, které se odehrávají na pozadí toho čechovovského "příběhu". A pak jsme na zkouškách vymýšleli různé situace, reálné i malinko nebo víc ulítlé. Dost jsme se pobavili. Některé situace chvíli "vzdorovaly". Hodně to bylo vidět třeba na režii toho Treplevova představení. Pořád jsem to odsouval, nevěděl jsem jak do toho. Hodně jsme o tom mluvili a hledali cesty jak na to. S Terkou, s Petrem Havlíkem, s Radkem Kotlabou... A pak během jednoho usínání bleskl nápad. Takže to co diváci nakonec uvidí v téhle scéně vzniklo vlastně až během listopadu, i když to bylo nahozené už před prázdninami. Koncepce předělů oproti tomu vznikla už před čtrnácti dny. Tak pojďme na ty otázky. Aby to bylo spravedlivé položím si stejné otázky jaké jsem pokládal i ostatním.

OTÁZKY PRO PETRA MATOUŠKA
Petře, jaká byla tvoje první reakce když sis přečetla obsazení (f)RACKA?
Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem byl překvapen. Dorna jsem měl dojednaného s režisérem. 
Jaký je Doktor Dorn?Má rád ženy. To bezesporu. Nebude to zlý člověk, ale je to taková kukačka. Rád dostává, míň dává.
Máš nějakého oblíbeného Čechova? Nebo je vůbec u tebe Čechov oblíbený?
Inscenace jsem četl snad všechny. Rozhodně Tři sestry. To byl vlastně další z možných titulů, které jsem zvažoval. Našel bys u Dorna větu, která by ho vystihla?Co já s tím můžu dělat, dítě moje...
Můžeš se s ním v něčem ztotožnit? Souhlasit s ním v něčem?
Mám taky rád ženy, dívky a slečny. To jo. Dětí mám taky víc. Má hezkého nového koníčka - fotografuje. Rád cestuje.
V čem jste diametrálně odlišní?I když ne všechny děti se mnou vždycky žily (a píšu záměrně tvrdé Y nejen kvůli tomu, že to jsou děti, ale aby bylo jasné, že to jsou dcery), snažil jsem se aby věděly, kdo je jejich otec. Vždycky jsem se k nim hlásil.
Jak bys pozvala diváky na představení?
Přijďte se podívat na Čechova, jak ho neznáte. Hrajeme ho, tak jak Anton Pavlovič původně chtěl, jako komedii. Pak se jeho textu chopil MCHAT a bylo to.

Vyzval jsem kolegy jestli je napadne nějaká zajímavá otázka, ať se ptají. Petr Havlík se zeptal v podstatě na to co jsem už zmínil v úvodu dnešního "rozhovoru". Další se ptala Jitka Urbanová a doktora krom ní ještě Terka Juhaňáková:
Jitka Urbanová - Spekuluje se, že dost děti, které se rodí na panství je doktora Dorna? Co o tom soudíš?Máš na mysli nějakou populační explozi? Ano jeho podíl je nezanedbatelný. Myslím, že mnohdy přispěl svou kapkou - pardon troškou. V jisté době byl, jako porodník, samozásobitel. 😎



OTÁZKY PRO DOKTORA DORNA
Nina Zarečná: Pane Dorne, proč vy jste vlastně pořád tak sám, není vám smutno? Nikdy jste se nechtěl oženit, usadit, nemyslel jste na vlastní děti?
Ninočko, lékař je jako kněz, nebo zpěvák. Patří všem. Já vlastně nebyl nikdy sám, víte kolik prošlo mýma ruka žen? (A co mým ložem. Ale tohle neříkej Jevgeniji nahlas. Pozn Alter ega) A to s těmi dětmi. Víte kolika dětem jsem pomohl na svět? To všechno jsou vlastně moje děti. I vy jste mezi ně mohla patřit, ale když jste se přistěhovali, byla jste už na světě. Mimochodem byla jste na očkování? Ne? je to povinné...Irina Arkadinová: Jste rodinný přítel, ale nemáte někdy té rodiny plné zuby?
Irino, jsem lékař, gynekolog. Kdepak zuby.

Dáma z davu: Užíváte si pozornost žen? Arkadinova tvrdí, že jste byl první milovník, idol šesti panství...? Drahoušku, kdo by si neužíval pozornost žen. Ta mě velmi blaží. Ale ten idol..., víte to bývalo. A jste tu dnes sama? Ano? S tím by se mělo něco dělat... Hmmm. 
Nepřemýšlel jste nad změnou atestace? Ve zdejším sídle by všichni spíš užili dobrého psychologa, někteří i psychiatra.Já si vystačím s Freudem. Všechno jsou jen potlačované pudy. Mimochodem víte jak se pozná psychiatr od blázna? Ne? Lékař by měl mít klíče. To mě si na sále nespletete. Já jsem ten, kdo stojí.







Komentáře