Mušketýři aneb Dvorní dámy


Dvorní dámy královny Anny
zleva Roxana de Neviulle (Blanka Kučerová), madam de Hoteforte (Katka Luňáková)
a mademoiselle Madelaine du Fargise (Květa Horáková) 

A je to další část rozhovorů s herci a postavami naší letní romantické hry Mušketýři aneb Co Dumas nenapsal. Dnes přichází na řadu, dvorní dámy a zítra sami páni Mušketýři.

Dvorní dámy, urozené paní a slečny, které jsou společnicemi na královských dvorech. V naší hře máme dámy tři – nejstarší (tedy nejdéle sloužící) a nejzkušenější Madam de Hotefort
[de otefór] (hrají Katka Luňáková, Jitka Urbanová nebo Lucka Kroupová), mademoiselle Madelaine du Fargise [madlén dy faržé](hraje Květa Horáková), Roxana de Neviulle, [roxana d´nevil](Blanka Kučerová a Libuše Mikulecká, ta si letos díky porodu dává pohov). K dnešnímu dni přišly odpovědi je od níže uvedených kolegyň, díky prázdninám jsou ostatní kolegyně mimo dosah klávesnice. Otázky nejprve směřují k herečkám:
Pamatuješ si jaká byla tvoje první myšlenka, když jsi byl obsazena do téhle role?
Blanka Kučerová:
Ano pamatuji si to přesně – Roxana? V Mušketýrech? Kde se tam vzala? Hned následovalo: Dvorní dáma? Hm, to budou asi hezké šaty 😂 a následovalo: Je tam zpěv – není? Uff.
Katka Luňáková: Těšila jsem se na to, jak krásné budu mít šaty!
Jitka Urbanová: Tohle ale není královna…
Květa Horáková: Že se musím obarvit zpátky na blond (tehdy jsem byla zrzka). Původně jsme se měli alternovat s Týnou Licinbergovou (blondýnkou), která mi měla hrát sestru, dvojče…(to si bohužel jen myslela) No, a pak jsem se podívala na text a došlo mi to.

Jaká je tvoje postava?
Blanka:
Plně oddaná královně, svoji práci vykonává svědomitě. V některých věcech možná trochu naivní, ale v hlavě to má srovnané a umí si dát dvě a dvě dohromady.Katka: Jako madam de Hotefort jsem myslím velmi milá dáma, která má svou důležitou úlohu na královském dvoře, aspoň si to tak myslím a pro královnu bych i život položila... tedy možná.
Jitka: U dvora je odjakživa, má všechno v malíčku… Od dvorní etikety, až po složitou vztahovou politiku. Jako žena, která ví co je láska (přestože nevím, kde by se k něčemu takovému mohla dostat… Ale přesto ví) chápe, jak se královna cítí a chce ji co nejvíce pomoci.
Květa: Hodná, naivní, snaživá
 

Jak tuhle postavu „děláš“ a jak se v té roli na jevišti cítíš?
Blanka: Jak ji dělám? Ať se diváci přijdou podívat. A cítím se v ní dobře.
Katka:
Někdy se cítím dost… to když v těch všech spodničkách a vrstvách šatů hrajeme venku v horkých dnech. 
Jitka: Královna se bez ní neobejde, sice má korunu, ale potřebuje kolem sebe lidi, kterým může důvěřovat, jinak je úplně bezmocná. A jedním z těch lidí je madam de Hotefort, která si královniny důvěry nesmírně váží a nezradila by její důvěru, i kdyby ji to mělo stát život. Jsem poctěna, že mohu být královninou důvěrnicí. Dělá mi to dobře 😉
Květa: Hodná, naivní, snaživá. 

Vím, že hodnotit představení z jeviště je ošidné, ale které z těch loňských ti přišlo povedené? 
Blanka: Jé, já už si ani nepamatuji, kde jsme loni hráli, ale snad každé představení má něco do sebe i když se třeba něco trochu nepovede.
Katka: Jak to tak bývá, tak se mi samozřejmě nejvíce líbila naše premiéra, kde jsem měla možnost hrát. Premiéry jsou pro nás herce vždy takové slavnostní a plné očekávání jak to vše dopadne.
Jitka: Hrála jsem v Bělé a na Stránově. Jednoznačně Stránov! Publikum, atmosféra, prostředí…
Květa: Obec Bezděz. Hrajeme pod nasvíceným Bezdězem, což je samo o sobě nádhera. A za jistou hravost a veselost představení jistě mohl i vysoký dřevěný práh, který byl velmi rafinovaně umístěn při vstupu na scénu, takže zaručil spoustě z nás velmi originální a nepřehlédnutelný příchod - oceněn vždy zaslouženou dávkou škodolibého smíchu, jak ze stran diváků, tak hereckých kolegů… aspoň než zakopli taky. 

Je v Mušketýrech i jiná role, kterou bys sis chtěl(a) zahrát?
Blanka:
Někoho z Mušketýrů, protože se o představení nají a ještě to většinou nechystají oni.
Katka: Docela bych si ráda troufla na některou ze zpívaných rolí, hudba a texty jsou dle mého opravdu moc vyvedené a tak bych si je ráda také zazpívala veřejně (samozřejmě by to naší hudební korepetici asi stálo hodně úsilí 😂)
Jitka:
To už je jasné z první odpovědi, ne? 😂
A být mužem, tak tvoji roli Cyrana.
Tvé verše a vtip, tvůj šarm a tvůj cit.
Pro lásku zemřít, pro lásku žít,
tuhletu roli, chtěla bych vzít...
 
Květa: "Cyráno", moje nejzamilovanější divadelní postava. A nebo kardinál či Mazaren, protože bych si chtěla zazpívat ten jejich duet. Tu píseň miluji.


Tiše, tiše, slyšíte? Šutí brokát a hedvábí, klapou malé střevíčky dvorních dam. A tu je máme v celé kráse. Otázky pro vás dámy:
Pro Madeleinu du Fargise – Nemáte madam pocit, že jste víckrát? Nepotkala jste se někde?
Božínku, tak už i vy. Víte, nezlobte se, ale tak nějak docela často se mi stává, že dostávám podobné zvláštní otázky. Např. Kde ses tu vzala? Už jsi tady zase? Proč ses převlékla? To si troufáš se tady znovu ukazovat?  Přitom já ty lidi vidím poprvé v životě. A nerada bych se někoho dotkla, ale většinou se ke mně chovají dost hrubě. Jsem sice sirota, ale řádně vychovaná u dvora, a dokonce dvorní dáma samotné naši Jasnosti královny. Zvláštní.  Opravdu zvláštní.
Pro madam de Hotefort – Jaké to je být královně za zadkem, nebo po ruce?
Katka: Ale drahoušku, Myslíš tím být nepostradatelná a vědět o všem? No to je přeci báječné!
Jitka: Jak už jsem řekla, je to pro mě čest. Královna je především žena, žena která prožila lásku. Má syna, povinnosti, hrdost a srdce. To co dělá budu hájit, ať si kardinál říká co chce! Ve dne, v noci, v komnatách, v zahradách, Tuleri, nebo v hospodě. 
Pro Roxanu – Po Paříží se šušká, že váš bratranec je do vás blázen, co tomu říkáte?Do mě? Pro Boha, to by mě ani nenapadlo.Popravdě? Asi mu nejsem lhostejná, dvoří se mi, a mě to nevadí.

Poslední otázka – proč by měli diváci přijít – pozvánka na představení.
Blanka: Přijďte, protože nechcete večer sedět doma a divadlo venku má úplně jinou atmosféru.
Katka: Protože by se diváci měli dozvědět, jak to ve skutečnosti všechno bylo
Květa: Letní noc, tajuplný hrad či zámek, krásná hudba, trochu intrik, trochu lásky, spousta lidských příběhů… Jak lépe se vytrhnout z koloběhu všedních dní, než pohodovým divadlem v krásném prostředí.


Přátelé choďte do divadla, občas je na jeviště radost pohledět. Aspoň u nás ano. 
-mat-

Komentáře