Ilja Šamrajev (Petr Havlík)


Manželé Šamrajevovi mají komplikovaný vztah
(Foto: F. Stýblo)


Pracovat na jevišti s Petrem Havlíkem je pro radost a někdy pro zlost. Tedy, abych to uvedl na pravou mírů. Většinou pro radost. Petr je tvořivý, o své roli přemýšlí, opravdu zkouší různé postupy jak se nejblíž dostat ke své postavě a zároveň vyhovět režisérovou (tedy mému) přání. Trošku zdlouhavé a pro mě tedy pro zlost, jsou pak rozpravy o kostýmu, kde potřebuje schválit každou pentli, rozepnutý knoflík, ohrnutý límec, barvu, střih atd. To vše ovšem neprobíhá najednou, ale v několika vlnách vlekoucích se několik týdnů. Ale nakonec se tomu všemu zasmějeme, protože Petr to o sobě ví. A pro ten humor ho ty peripetie klidně vydržím. A jdeme na otázky:

OTÁZKY PRO PETRA HAVLÍKA
Petře, jaká byla tvoje první reakce když sis přečetla obsazení (f)RACKA?Že jsem vlastně ještě v žádné hře od Čechova nehrál. Byl jsem zvědavý.
Jaký je Ilja Šamrajev?
Lakomej, sprostej vejtaha. Řekl jsem si, tak ten by se mohl hrát dobře.😂
Máš nějakého oblíbeného Čechova? Nebo je vůbec u tebe Čechov oblíbený?
Jak jsem říkal, neměl jsem osobně možnost se na divadle seznámit s Čechovem. Nějak mě míjel. Ale znám jeho hry.
Našel bys u Šamrajeva větu, která by ho vystihla?
"Kdysi jsme toho spolu mnoho vypili.“ Tu větu mám rád, snažím se do ní vnášet vše z Šamrajevových bohatýrských večírků (se známými herci) a že jich asi bylo...😉
Můžeš se s ním v něčem ztotožnit? Souhlasit s ním v něčem?
Souhlasím, že Arkadinová vůbec nerozumí hospodářství, ale vůbec!

V čem jste diametrálně odlišní?

Já bych určitě nedovedl tak poutavě a dlouze mluvit o komiku Čadinovi. Na to je Ilja Šamrajev machr.

Jak bys pozvala diváky na představení?
David Matásek někde řekl. "Herectví je závazek. Je to věc, kterou nemůžete ovlivnit, je to alchymie. V divadle je možné jít nesprávnou cestou. Když vypukne představení, už to přestává být v režisérových rukou. To je dobré v tom, že si můžete vyzkoušet jednání lidí, které vám není úplně vlastní. Bylo by ideální, kdyby člověk vypnul úplně."
A s tím se ztotožňuji. Určitě se přijďte na (f)Racka podívat !

OTÁZKY PRO ILJU ŠAMRAJEVA
Pan správce Šamrajev. Daří se, hospodářství vzkvétá?Pod kýmkoliv jiným by určitě hospodářství nevzkvétalo!  Pode mnou samozřejmě vzkvétá a jak. Říká se, že se to pozná ve stáji. Jen tam prosím nakoukněte a uvidíte sami.
Paní a dcera taky zdrávy?
Žena je snad v pořádku. O její zdraví se dobře stará dr. Dorn, kterého tak často navštěvuje. Ovšem dcera, ta má problém s alkoholem. Zřejmě se bude muset časem také svěřit do rukou dr. Dorna. Je to dobrý člověk a moc nám pomáhá.

Proslýchá se, že paní Arkadinovou obdivujte, až nekriticky, je to pravda?Milostivá paní se zná se spoustou známých herců a hereček a já se zase znám s milostivou paní. To znamená, že mezi tu hereckou smetánku tak trochu patřím, když dovolíte.

Děkuji vám oběma pánové za rozhovor 
A zítra se ještě zastavím za slečnou Mášou a pane učitelem Medvěděnkem

-mat-








Komentáře