Rozdíl mezi smíchem a posměchem je nepatrný, ale patrný



Foto: I. Mičkal


Rozdíl mezi smíchem a posměchem je nepatrný, ale patrný


Rozhovor s režisérem souboru Divadýlko na dlani Mladá Boleslav a představitelem role Vávry Petrem Matouškem
 

Z klasických kusů jsi měl vždy respekt. Co ho zlomilo, že ses odvážil na Maryšu?
Nevím, co to zlomilo. Možná věk. S nápadem přišel Petr Havlík, představitel Lízala. Po představení Maryši ve Volyni říkal, pojď, uděláme Maryšu. Řekl jsem dobře, ale musí to být jinak než drama, nechci se dostat do situace, že budeme jedna z řady Maryš. Uděláme to jako jistou obhajobu Vávry, nebo spíš vyrovnání s jeho postavou. Při rozboru Maryši na Kurzu praktické režie jsem byl členem Vávra klubu a lákalo mě ho vyložit jinak. Když jsem viděl tradiční inscenace, říkal jsem si, to je hysterka, já bych ji nechtěl… Udělat Maryšu jako skutečný dramatický kus podle mě přináleží především profíkům. U amatérů se čas od času něco povede, ale ta řemeslná nevybavenost, ať už režiséra nebo souboru, je prostě limit. A jak já říkám, rozdíl mezi smíchem a posměchem je nepatrný, ale patrný (smích).
Přece jen jste si to ale vyzkoušeli. Část textu je zachována z původní předlohy.
Je, a je zachována schválně. Jednak mi to ušetřilo spoustu práce (smích) a jednak jsou to momenty, kdy se láme chleba. Tam se to zlomí do našeho pojetí. Nevím, jestli to inscenaci ubližuje nebo neubližuje, ale přijde mi, že kousek Maryši by tam být měl. Abychom ty Mrštíky úplně nepopřeli. Na druhou stranu jsou tam původní repliky rozházené do různých obrazů, třeba jsem měl radost, že mě napadlo rozdělit Strouhalku a Evu Bučkovou. Býval bych byl nejradši, kdybych jen dramaturgicky upravil text a z Vávry udělal dobrého chlapa. Ale jak jsem začal psát, napadalo mě, že je to naschvál. Mrštíci to vymysleli tak, aby to z původního textu moc nešlo, aby Vávra vždycky vyzněl trochu negativně, aby Maryšu trochu ospravedlnili. Pak jsem hledal informace ke hře a našel jsem, že Vávra byl vlastním jménem Turek a že s Maryšou krásně žili třicet šest let, měli několik dětí. Říkal jsem si, proč oni to ti sviňáci takhle přeonačili… A ten moment se to rozjelo. Původní záměr byl nějaký, ale někdy se mi stává, že dílo začne žít vlastním životem a je mi líto ho zničit. Objevila se nám nová postava Eva Bučková, vznikly asi tři verze textu a bylo to.
Tradičně ses zhostil role autora, režiséra i herce…
Poprvé jsem to letos pociťoval jako problém. Měl jsem lidi postavený, vycepovaný, věděli, co mají dělat a chápali to, čtrnáct dní před premiérou jsme nepotřebovali text, měli jsme kostýmy, rekvizity. To jsem snad nezažil. Všechny to hodně bavilo. Pak byla nějaká druhá generálka, mám rozhovor s Lízalem, on si tam nosil tu hůlčičku a já najednou koukám a říkám si, že bych měl asi uříznout tyhle nohy… Úplně mě mrzelo, že přemýšlím nad takovými věcmi, postava Vávry tím trpí. Potřeboval bych se vidět zespoda a jen vespod řešit tyhle technické věci. Poprvé letos mi to tak přišlo. Ale neumím se jeviště vzdát, nemůžu bez něj být.
Máš aspoň někoho, kdo se na tebe podívá zespoda a řekne ti?
Občas si něco říkáme, ale většinou ne. Oni už se mě trošku bojí, čemuž jsem rád (smích).
Jak se ti dopisoval text v nářečí? Hledal jsi všechny slova, jak je použili Mrštíkové, byl jsi exaktní?
Exaktní jsem vůbec nebyl. Chtěl jsem původně hledat, jaký tvar slova v nářečí Mrštíci použili, ale rychle jsem zjistil, že to bych se uhledal. Navíc ani v originále autoři nedrží nářečí celou dobu striktně. K nářečí můžu říct, že se jedná o takový průřez republikou a občas sáhneme i ke Kyjevu. Už jsme z toho zblblí, mně se na některé zkoušce už podařilo oslovit Lízala Lézale, legendární je pak Vávrova věta k Evě u mlýna, kde říká „jak pro koho“. Vznikaly varianty, jak pre keho, což u toho rybníka znělo jako brekeke, pak bylo jak pro keho, potom jak pre koho. Já pak zase občas sklouzávám k takové mluvě ála Kurvahošigutntag, mně se líbí ta melodie. Myslím si ale, že nářečí k Maryše patří, a byť budeme možná biti, protože nejsme úplně pregnantní, snažíme se se zlepšovat a postupně to čistit.
Petra Slížková

Komentáře